پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 16 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۷:۴۷:۱۵

معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد:
استفاده از توان داخل در توسعه ثانویه میدان‎های نفتی و گازی

باشگاه خبری فراساحل: معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر ضرورت استفاده از توان داخل در توسعه ثانویه میدان‌‌های نفتی و گاز تاکید کرد. ریکاوری نیازمند نیروی انسانی متخصص، تکنولوژی روز دنیا و انجام کار مهندسی و نظارت دقیق است که هر چند نیازمند سرمایه خارجی است به نبروهای انسانی ایرانی نیز نیازمند است. به گزارش ایران دریلینگ و نقلل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، غلامرضا منوچهری ۱۱ دی ماه در آیین امضا تفاهمنامه میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت تنکو که با هدف مطالعه توسعه میدان‌‌های آزادگان جنوبی، منصوری، آب تیمور، فرزاد A و فرزاد B انجام شد، با تاکید بر ضرورت استفاده از توان داخل در توسعه ثانویه میدان‌‌های نفتی و گاز گفت:  ریکاوری نیازمند نیروی انسانی متخصص، تکنولوژی روز دنیا و انجام کار مهندسی و نظارت دقیق است. این امر هر چند نیازمند سرمایه خارجی است اما به نیروهای انسانی ایرانی نیز نیازمند است. منوچهری افزود: بیش از یکصد سال است که نفت به عنوان دست مایه قوی اقتصاد کشور، نقش چشمگیری در تامین نیاز انرژی کشور داشته این در حالی است که در ۵۰ سال اخیر این نقش بسیار حساس تر شده به طوری که نه تنها نفت منبع عظیم تامین انرژی کشور بوده بلکه تامین کننده ۷۰ درصدی انرژی خاورمیانه نیز بوده است.


توسعه ثانویه نیازمند سرمایه و تکنولوژی است
وی با بیان اینکه هم اکنون نیز حدود ۷۰ درصد انرژی خاورمیانه از طریق منابع متعارف نفت و گاز تامین می‌شود افزود: بعد از این دوره طولانی برداشت از مخازن نفت و گاز، دوره برداشت طبیعی طی شده و هم اکنون اکثر مخازن در نیمه دوم عمر خود قرار دارند از این رو به منظور توسعه ثانویه میدان‌‌های نفتی و گازی به سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی‌‌های روز دنیا نیازمندیم. منوچهری با بیان اینکه ضریب بازیافت میدان‌‌های گازی حدود ۷۰ درصد است افزود: در حدود ۱۰ سال اخیر توسعه منابع هیدروکربوری در بخش گاز به خوبی انجام شده و از این پس باید به دنبال صادرات گاز باشیم. وی افزود: هم اکنون ضریب بازیافت میدان‌‌های نفتی میان ۵ درصد و در موارد استثنا ۴۰ درصد متغیر است اما در مجموع و به طور متوسط ضریب بازیافت میدان‌‌های نفتی ۲۶ درصد برآورد می‌شود که باید با استفاده از دانش روز این ضریب افزایش پیدا کند.


افزایش ضریب بازیافت میدان‌‌های نفتی کاملا عملی است
منوچهری با تاکید بر اینکه بازیافت میدان‌‌های قدیمی و در حال بهره برداری در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد افزود: افزایش ضریب بازیافت میدان‌‌های نفتی تا ۳۶ و ۴۰ درصد کاملا عملی است هر چند این امر نیازمند سرمایه، نیروی انسانی و تکنولوژی روز دنیاست. وی افزود: هم اکنون قیمت تولید نفت با توجه به میدان و شرایط آن نسبت به گذشته افزایش یافته است و دوران تولید نفت ارزان به سر آمده است از این رو باید افزون بر تداوم تولید از میدان‌‌های مشترک نفتی و گاز، افزایش ضریب بازیافت به طور جدی در دستور کار باشد. منوچهری اظهار کرد: با فرض وجود ۷۵۰ میلیارد بشکه ذخایر نفتی، افزایش یک درصدی ضریب بازیافت سبب تولید ۷.۵ میلیارد بشکه نفت خواهد شد که ارزش اقتصادی آن حدود ۴۰۰ میلیارد دلار پیش بینی می‌شود. با فرض صرف ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه باز هم ۳۰۰ میلیارد دلار به خزانه کشور کمک می‌شود.  

  
استفاده از نیروهای ایرانی در توسعه ثانویه مخازن
وی افزود: با یک نگاه استراتژیک به موضوع ضرورت افزایش ضریب بازیافت، باید به دنبال افزایش استفاده از توان نیروهای ایرانی باشیم کما اینکه هم اکنون بسیاری از نیروهای انسانی ایرانی متخصص در اقصی نقاط دنیا مشغول فعالیت هستند. منوچهری با بیان اینکه هم اکنون کشورهای بزرگ دنیا بر چالش افزایش ضریب بازیافت غلبه کرده اند افزود: چالش این کشورها هم اکنون تولید نفت و گاز از منابع غیر متعارف شیل‌‌هاست.  وی افزود: هم اکنون در ایران نیز منابع غیرمتعارف نفتی و گازی در حال شناسایی است و مطمئنا در آینده ایران نیز با بهره گیری از علم روز دنیا برای برداشت از این منابع اقدام می‌کند.


ضرورت مصرف بهینه و ذخیره سازی انرژی
منوچهری با تاکید بر مدیریت بهینه مصرف اظهار کرد: استفاده درست از منابع انرژی و ذخیره سازی آن در کل فعالیت‌‌های نفتی، صنعتی و حمل و نقل موضوعی است که باید به آن توجه ویژ شود. وی ادامه داد: در مدل جدید قراردادهای نفتی صنعت نفت نیز تلاش شده تا از توان نیروهای داخلی در توسعه میدان نفتی و گازی استفاده حداکثری شود. منوچهری با اشاره به سابقه فعالیت شرکت تنکو در بخش خشکی و دریا، خطوط لوله و ایستگاه‌‌های تقویت فشار گاز، اظهار امیدواری کرد که مطالعه و ارزیابی فنی و اقتصادی میدان‌‌های آزادگان جنوبی، منصوری، آب تیمور، فرزاد A و فرزاد B با  کمک این شرکت به نتیجه مطلوب برسد. معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تفاهمنامه مطالعاتی امضا شده میان شرکت ملی نفت ایران با تنکو، به این شرکت این فرصت را می‌دهد که به عنوان سرمایه گذاری آتی وارد عرصه رقابت شود.



  کد خبر : 3039
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :